-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu FinTech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Časté otázky
Nižšie uvádzame odpovede na často kladené otázky.
-
Aké má vykazovacie a informačné povinnosti AISP?
Odpoveď: Prehľadnú odpoveď nájdete tu.
-
Ako AISP/PISP by sme chceli poskytovať služby vyšším územným celkom. VÚC sú povinne klientmi Štátnej pokladnice, ktorá je poskytovateľom platobných služieb. Má Štátna pokladnica povinnosť sprístupniť platobné účty, ktoré vedie VÚC prostredníctvom vyhradeného rozhrania (API)?
Odpoveď:
Prehľadnú odpoveď nájdete v nasledovnom stanovisku tu. -
Ako dlho trvá konanie o udelení povolenia/registrácii podľa zákona o platobných službách (služba PISP a/alebo AISP)?
Odpoveď: Prehľadnú odpoveď nájdete v nasledovnom stanovisku tu
-
Ako postupuje platobná inštitúcia, AISP, poskytovateľ platobných služieb v obmedzenom rozsahu alebo limitovaný poskytovateľ pri vedení účtovníctva a zostavovaní účtovnej závierky?
Odpoveď:
Táto otázka patrí do pôsobnosti Ministerstva financií SR. Pripájame relevantnú informáciu tu. -
Akým spôsobom môže spoločnosť so sídlom z UK, ktorá má povolenie na poskytovanie platobných služieb/vydávanie elektronických peňazí od britského orgánu dohľadu poskytovať tieto služby v Slovenskej republike?
Odpoveď: Prehľadnú odpoveď nájdete v nasledovnom stanovisku tu
-
Chceli by sme vykonávať identifikáciu a overovanie klienta bez jeho fyzickej prítomnosti (tzv. online onboarding klienta). Ako máme postupovať z hľadiska AML predpisov?
Odpoveď: Ide o problematiku, ktorú rieši § 8 ods. 1 písm. a), § 12 ods. 2 písm. a) a §20a ods. 1 a 2 zákon o AML. Odporúčame postupovať v súlade so stanoviskom Národnej banky Slovenska a metodickým pokynom Finančnej spravodajskej jednotky.
-
Kde môžem získať spoľahlivú informáciu, či subjekt má licenciu na vykonávanie činnosti platobnej inštitúcie alebo inštitúcií elektronických peňazí?
Odpoveď:
Zoznam všetkých licencovaných platobných inštitúcií a inštitúcií elektronických peňazí vedie Európsky orgán pre bankovníctvo a dostupný je tu. -
Môže platobná inštitúcia požadovať od klienta na účely identifikácie občiansky preukaz, prípadne si ho aj skenovať?
Odpoveď:
Prehľadnú odpoveď nájdete v nasledovnom stanovisku tu. -
Môže platobná inštitúcia, alebo inštitúcia elektronických peňazí získať prístup do platobného systému prevádzkovaného Národnou bankou Slovenska?
Odpoveď:
Prehľadnú odpoveď nájdete v nasledovnom stanovisku tu. -
Prečo sa pri platbách na internete uplatňuje silná autentifikácia a čo to v praxi znamená?
Odpoveď:
Platobné služby ponúkané elektronicky by sa mali poskytovať bezpečne s využitím technológií schopných zaručiť bezpečnú autentifikáciu používateľa a v maximálnej možnej miere znížiť riziko podvodu. Keďže metódy podvodov sa neustále menia a zároveň neustále narastá objem podvodných transakcií, požiadavky na silnú autentifikáciu zákazníka by mali umožňovať inovácie v oblasti technických riešení reagujúcich na vznik nových hrozieb pre bezpečnosť elektronických platieb. Silná autentifikácia používateľa platobných služieb sa teda v praxi uplatňuje tak, že sa používateľ platobnej služby pri vykonávaní elektronických platobných operácií na internete autentifikuje použitím dvoch alebo viacerých autentifikačných prvkov z týchto troch kategórií: a) vedomosť – napr. heslo, PIN, odpovede na dohodnuté kontrolné otázky, b) vlastníctvo – napr. vlastníctvo zariadenia (najčastejšie mobilný telefón) schopného generovať (napr. prostredníctvom špecializovanej autentifikačnej aplikácie) alebo prijímať jednorazové heslá (napr. cez SMS), alebo podpisy (tokeny), c) charakteristické znaky držiteľa platobnej karty (inherencia) – napr. zosnímanie biometrických údajov v podobe odtlačku prstu, hlasu, geometrie tváre klienta. Jednotlivé prvky majú byť od seba nezávislé a vytvorené takým spôsobom, že narušenie jedného prvku nenaruší spoľahlivosť ostatných prvkov. Silná autentifikácia teda znamená, že poskytovatelia platobných služieb, ktorí umožňujú používateľom vykonávať platobné operácie na internete, sú povinní pri každej platbe autentifikovať (overiť totožnosť) používateľa platobnej služby prostredníctvom minimálne dvoch prvkov z uvedených kategórií. Ak totožnosť používateľa platobnej služby nie je korektne overená a ani nespadá pod niektorú z výnimiek z povinnosti vykonať silnú autentifikáciu, platba bude zamietnutá. Prechod na silnú autentifikáciu používateľa platobných služieb sa uplatňuje od 14. 9. 2019. NBS a ostatné orgány dohľadu v EÚ sa dohodli, že pri platobných operáciách kartami na internete (e-commerce platby) sa plnenie tejto povinnosti sa začne dohliadať a vyžadovať od 1. 1. 2021.