-
Úlohy NBS
Prehľadávať témy
- Menová politika
-
Dohľad nad finančným trhom
- Oblasti dohľadu Fintech Ochrana finančného spotrebiteľa Legislatíva Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Dokumenty na stiahnutie
- Iné zoznamy Oznámenia a upozornenia Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Publikácie, údaje, prezentácie Poplatky a príspevky
- Finančná stabilita
- Bankovky a mince
- Platby
- Štatistika
- Výskum
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Analytické štúdie (Policy Briefs) Blogy NBS Čo hovoria dáta Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Klimatická správa o nemenovopolitickom portfóliu NBS Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Správa o vývoji trhu s krytými dlhopismi Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Vyhlásenie o investičnej politike Národnej banky Slovenska Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- O národnej banke
- Informácie pre médiá
- Časté otázky
-
Pre verejnosť
Prehľadávať témy
- O národnej banke
- Vzdelávanie
- Kurzy a úrokové sadzby
- Bankovky a mince
- Platby
- Finančná stabilita
-
Dohľad nad finančným trhom
- Upozornenia NBS Zoznam dohliadaných subjektov Registre dohľadu Poplatky a iné úhrady vyžadované bankou od klienta Ako postupovať keď ste nespokojní s konaním finančnej inštitúcie
- Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo Výroky právoplatných rozhodnutí Výroky neprávoplatných vykonateľných rozhodnutí Legislatíva Vybrané údaje
- Štatistika
- Legislatíva
-
Publikácie
- Analytické komentáre Analýza návrhu rozpočtu verejnej správy Blogy NBS Ekonomický a menový vývoj Frankfurtské hárky Makroprudenciálny komentár Rýchle komentáre Správa o činnosti Inovačného hubu NBS
- Správa o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom Správa o finančnej stabilite Štatistický bulletin Štrukturálne výzvy Výročná správa Výskumné a príležitostné štúdie (WP/OP) Letáky a iné publikácie Prihlásenie na odber notifikácií
- Časté otázky
- Pre médiá
- Kariéra
- Kontakty
Emitenti cenných papierov
Emitent je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá vydala, vydáva alebo sa rozhodla vydať cenný papier v súlade s platnou legislatívou. Národná banka Slovenska („NBS“) v rámci dohľadu nad kapitálovým trhom vykonáva dohľad nad emitentmi, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu. Emitenti cenných papierov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, sú okrem iného povinní si plniť informačné povinnosti.
-
Kto je emitent cenných papierov?
- emitentom podľa § 3 ods. 3 písm. n) zákona o burze je osoba, ktorej cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu
- zoznam emitentov cenných papierov prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu nájdete tu
- emitent je povinný mať pridelený platný LEI kód
- emitent poskytuje regulované informácie, ktoré je povinný predložiť NBS súčasne s ich zverejnením
- emitent v plnom rozsahu zodpovedá za správnosť údajov, ktoré vypracúva a zverejňuje
-
Informačné povinnosti emitentov
Regulované informácie sú všetky informácie, ktoré emitent musí zverejniť podľa zákona o burze a podľa nariadenia o zneužívaní trhu. Emitent je povinný pri oznamovaní regulovaných informácií uviesť, že ide o regulované informácie, jasne identifikovať emitenta, predmet regulovaných informácií a čas a dátum, kedy sa oznámenie o regulovanej informácii podáva. Patria sem:
-
Ročná finančná správa
- emitent je povinný zabezpečiť jej zverejnenie najneskôr do štyroch mesiacov po uplynutí účtovného obdobia
- emitent zabezpečí, aby ročná finančná správa bola verejne prístupná najmenej počas desiatich rokov
- informácie k ročnej finančnej správe a jej obsahu sú definované v § 34 zákona o burze a § 20 zákona o účtovníctve
- subjekty, na ktoré sa povinnosť vypracovať ročnú finančnú správu nevzťahuje sú vymedzené v § 37a zákona o burze
- povinnosť vypracovať a zverejniť ročnú finančnú správu majú emitenti v jednotnom elektronickom formáte vykazovania podľa delegovaného nariadenia o ESEF
-
Polročná finančná správa
- emitent je povinný zabezpečiť zverejnenie polročnej finančnej správy za prvých šesť mesiacov účtovného obdobia najneskôr do troch mesiacov po uplynutí tohto obdobia
- emitent zabezpečí, aby polročná finančná správa bola verejne prístupná najmenej počas desiatich rokov
- informácie o polročnej finančnej správe a jej obsahu sú definované v § 35 zákona o burze
- subjekty, na ktoré sa povinnosť vypracovať polročnú finančnú správu nevzťahuje sú vymedzené v § 37a zákona o burze
-
Ročná správa o platbách orgánom verejnej moci
- emitent je povinný zverejniť ročnú správu o platbách orgánom verejnej moci najneskôr do šiestich mesiacov po skončení každého hospodárskeho roka a zabezpečiť, aby bola táto správa verejne prístupná najmenej počas desiatich rokov, tieto povinnosti vyplývajú z § 36 zákona o burze
- informácie k správe o platbách orgánom verejnej moci a jej obsahu sú definované v § 20a a § 20b zákona o účtovníctve
-
Zmena práv spojených s CP
- emitent akcií prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu je povinný podľa § 37b ods. 1 zákona o burze bezodkladne zverejniť akúkoľvek zmenu práv spojených s rôznymi druhmi akcií vrátane zmien práv spojených s derivátmi vydanými samotným emitentom a ktoré umožňujú prístup k akciám tohto emitenta
- emitent cenných papierov iných ako akcie bezodkladne podľa § 37b ods. 2 zákona o burze zverejní akékoľvek zmeny práv držiteľov cenných papierov, vrátane zmien podmienok týchto cenných papierov, ktoré by mohli tieto práva nepriamo ovplyvniť najmä zmenou úverových podmienok alebo úrokových mier
-
Informácie o rozdelení a výplate dividend a o emisii nových akcií
emitent akcií prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu je podľa § 37c ods. 1 zákona o burze povinný v domovskom členskom štáte uverejniť oznámenia alebo zaslať dokumenty týkajúce sa rozdelenia a výplaty dividend a emisií nových akcií vrátane informácií o všetkých opatreniach týkajúcich sa ich prideľovania, upisovania, zániku alebo výmeny
-
Informácie pre držiteľov dlhových cenných papierov
- emitent dlhových cenných papierov prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu je povinný zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie so všetkými držiteľmi dlhopisov, ktorí sú v rovnakom postavení týkajúcom sa práv spojených s týmito dlhopismi
- emitent dlhových CP je povinný zverejniť informácie týkajúce sa výplaty úrokov, výkonu práv konverzie, výmeny, upisovania alebo zrušenia a splatenia dlhových cenných papierov
- emitent dlhových CP je povinný určiť za svojho zástupcu finančnú inštitúciu, prostredníctvom ktorej môžu držitelia dlhových cenných papierov vykonávať svoje práva, ak tieto činnosti nezabezpečuje
- emitent dlhových CP je povinný zverejniť miesto, čas a program rokovania schôdze majiteľov dlhových CP a sprístupniť formulár splnomocnenia na zastupovanie osobám oprávneným hlasovať na schôdzi majiteľov, spolu s oznámením o zvolaní schôdze alebo na požiadanie po oznámení o zvolaní schôdze
- prostriedky a informácie potrebné na to, aby sa držiteľom dlhových CP v domovskom členskom štáte emitenta umožnil výkon ich práv, musia byť verejne prístupné a úplnosť údajov musí byť zachovaná
- detaily k informačným povinnostiam emitentov dlhových CP sú popísané v § 37c ods. 2 až 4 zákona o burze
-
Zmeny v podieloch na hlasovacích právach emitenta
- ak akcionár nadobudol alebo previedol akcie emitenta a sú s nimi spojené hlasovacie práva, na inú osobu, je táto osoba povinná oznámiť emitentovi podiel na hlasovacích právach emitenta, ktorý osoba vlastní v dôsledku nadobudnutia alebo prevodu na inú osobu podľa limitov uvedených v § 41 ods. 1 zákona o burze a tiež za okolností uvedených v § 41 ods. 2 zákona o burze
- emitent je povinný zverejniť údaje podľa § 41 ods. 10 zákona o burze najneskôr do troch obchodných dní od doručenia oznámenia, lehotu stanovuje § 42 ods. 11 zákona o burze
-
Obchodovanie s vlastnými akciami
- ak emitent akcií prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu nadobudne alebo prevedie vlastné akcie sám alebo prostredníctvom osoby, ktorá koná vo vlastnom mene, na účet emitenta, je emitent povinný zverejniť podiel bezodkladne, najneskôr však do štyroch obchodných dní po nadobudnutí alebo prevode týchto akcií na inú osobu, ak podiel dosiahne, presiahne alebo klesne pod limit 5 % alebo 10 %
- podiel na hlasovacích právach sa vypočíta na základe celkového počtu akcií, s ktorými sú spojené hlasovacie práva.
- obchodovanie s vlastnými akciami upravuje § 44 ods. 1 zákona o burze
-
Informácie o celkovom počte hlasovacích práv a výške základného imania
ak sa zvyšuje alebo znižuje celkový počet hlasovacích práv v priebehu mesiaca, je na jeho konci emitent podľa § 44 ods. 2 zákona o burze povinný zverejniť minimálne celkový počet hlasovacích práv a výšku základného imania na účely výpočtu podielu podľa § 41 ods. 1 zákona o burze
-
Voľba domovského členského štátu
- ak si emitent zvolí domovský členský štát, je povinný zverejniť túto skutočnosť rovnako ako regulovanú informáciu a oznámiť ju NBS, príslušnému orgánu domovského členského štátu a príslušným orgánom všetkých hostiteľských členských štátov
- domovský členský štát je definovaný v § 3 ods. 3 písm. p) zákona o burze pokiaľ § 45 ods. 4 zákona o burze neustanovuje inak
-
Dôverné informácie
emitent je povinný čo najskôr informovať verejnosť o dôverných informáciách, ktoré sa ho priamo týkajú, odložiť sprístupnenie dôverných informácií verejnosti môže len v prípadoch, ktoré bližšie upravuje článok 17 nariadenia o zneužívaní trhu
-
Transakcie manažérov
- osoby vykonávajúce riadiace úlohy, ako aj osoby s nimi úzko spojené oznámia emitentovi v súvislosti s emitentom každú transakciu vykonanú na ich vlastný účet, ktorá súvisí s akciami alebo dlhovými nástrojmi tohto emitenta, alebo s derivátmi či inými finančnými nástrojmi s nimi spojenými
- transakcie manažérov detailne upravuje článok 19 nariadenia o zneužívaní trhu
-
Ročná finančná správa
-
Voči komu si emitenti cenných papierov plnia informačné povinnosti?
- Národnej banke Slovenska ako orgánu dohľadu
- burze, ktorá je organizátorom regulovaného trhu, na ktorý sú cenné papiere emitenta prijaté na obchodovanie
- centrálnemu depozitáru, ktorý vedie evidenciu cenných papierov pre emitenta
- verejnosti
-
Kde nájdem regulované informácie?
- webové sídlo emitenta
- centrálna evidencia regulovaných informácií CERI
- register účtovných závierok (ročná finančná správa)
- ostatné spôsoby zverejnenia sú definované v § 47 zákona o burze
-
LEI kód
- s účinnosťou od 1. januára 2017 každý úradne určený mechanizmus používa pre všetkých emitentov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, identifikátory právnickej osoby – kódy LEI, ako jedinečné identifikátory
- emitent zabezpečí, aby mal pridelený platný LEI kód, po pridelení zabezpečí platnosť pravidelnou obnovou pred exspiráciou
- povinnosť emitenta mať pridelený platný kód LEI vyplýva aj z § 37b ods. 3 zákona o burze
- zoznam organizácií, ktoré vydávajú LEI kód
- v SR vydáva LEI kód Centrálny depozitár cenných papierov SR, a. s.
-
Jednotný elektronický formát vykazovania ESEF
- ESEF (European Single Electronic Format) je jednotný elektronický formát vykazovania podľa delegovaného nariadenia o ESEF platný pre ročné finančné správy a poznámky emitentov, čo stanovuje aj § 34 ods. 7 zákona o burze
- účinnosť od roku 2022, za účtovné obdobie od 1. januára 2021 a nasledujúce
- emitent zverejní požadované informácie vo formáte rozšíriteľného hypertextového značkového jazyka (XHTML); v prípade, že zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku, ročnú finančnú správu zverejní vo formáte XHTML spolu s konsolidovanou účtovnou závierkou označenou pomocou vnoreného rozšíriteľného jazyka pre podnikové výkazníctvo (iXBRL)
- zoznam technických riešení na generovanie ročných správ v ESEF nájdete tu
- doplňujúce informácie k ESEF
- informácie ESMA k ESEF
-
Vykazovanie informácií o udržateľnosti
ESMA vydala pre účely výkonu dohľadu nad vykazovaním informácií o udržateľnosti Usmernenia o presadzovaní informácií o udržateľnosti (GLESI). S cieľom podporiť implementáciu týchto nových požiadaviek sú na webovom sídle ESMA zverejnené podporné materiály a video ku GLESI ako aj Verejné stanovisko k ESRS dostupné v anglickom jazyku.
Viac informácií o vykazovaní informácií o udržateľnosti je možné nájsť na webe:
- Európskej komisie
- orgánu ESMA alebo
- EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group).
-
Legislatíva
-
Slovenské právne predpisy
- Zákon č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov
- Zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov
- Zákon č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch v znení neskorších predpisov
- Opatrenie Národnej banky Slovenska z 19. februára 2008 č. 64/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú rovnocenné požiadavky pre emitentov so sídlom v nečlenských štátoch, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu
- Metodické usmernenie útvarov dohľadu nad finančným trhom Národnej banky Slovenska z 20. augusta 2024 č. 3/2024 k zverejňovaniu informácií emitentmi, ktorých dlhové cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu
- Stanovisko Národnej banky Slovenska a Burzy cenných papierov v Bratislave, a.s. k plneniu informačnej povinnosti emitentov za rok 2013 (ročná finančná správa) po prijatí novely č. 352/2013 Z. z.
Všeobecne záväzné právne predpisy a metodické usmernenia, odporúčania, stanoviská, otázky a odpovede sú uvedené v sekcii Národná legislatíva, oblasť úpravy Trh cenných papierov – Emitenti.
-
Právne predpisy EÚ
- Smernica EP a Rady o transparentnosti 2004/109/ES – smernica o harmonizácii požiadaviek na transparentnosť v súvislosti s informáciami o emitentoch, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu
- Smernica EP a Rady 2013/50/EÚ – stanovenie podrobných pravidiel implementácie určitých ustanovení smernice 2004/109/ES
- Smernica EP a Rady 2010/78/EÚ – zmena a doplnenie aj smernice 2004/109/ES v súvislosti s právomocami EBA, EIOPA a ESMA
- Smernica EP a rady 2010/73/EÚ – zmena a doplnenie aj smernice 2004/109/ES
- Smernica EP a Rady 2008/22/ES – zmena a doplnenie smernice 2004/109/ES pokiaľ ide o vykonávacie právomoci prenesené na Komisiu
- Smernica Komisie 2007/14/ES – stanovenie podrobných pravidiel implementácie určitých ustanovení smernice 2004/109/ES
- Smernica EP a Rady (EÚ) 2022/2464 – vykazovanie informácií o udržateľnosti podnikov
- Smernica EP a Rady (EÚ) 2022/2381 – o zlepšení rodovej vyváženosti medzi riadiacimi pracovníkmi kótovaných spoločností a súvisiacich opatreniach
- Nariadenie o zneužívaní trhu – Nariadenie EP a Rady (EÚ) č. 596/2014 zo 16. apríla 2014 o zneužívaní trhu (nariadenie o zneužívaní trhu) a o zrušení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/6/ES a smerníc Komisie 2003/124/ES, 2003/125/ES a 2004/72/ES
- RTS (EÚ) 2019/815 – špecifikácia jednotného elektronického formátu vykazovania
- Národné pravidlá na oznamovanie významných podielov podľa smernice 2004/109/ES
- Usmernenia ESMA-32-50-218 – o vymáhaní finančných informácií
- Usmernenia ESMA/2015/1415 – o alternatívnych ukazovateľoch výkonnosti
Právne predpisy EÚ, usmernenia, odporúčania, stanoviská, otázky a odpovede sú uvedené v sekcii Právo Európskej únie, oblasť úpravy Trh cenných papierov – Emitenti.
-
Slovenské právne predpisy
-
Upozornenie pre emitentov cenných papierov
-
Oznámenie emitentom v súvislosti s dopadmi vojny na Ukrajine – Dôsledky ruskej invázie na Ukrajine na polročné finančné správy (05/2022)
Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA) vydal odporúčanie „Dopady ruskej invázie na Ukrajinu na polročné finančné správy“, ktoré sa zaoberá prípravou priebežnej účtovnej závierky podľa účtovných štandardov IFRS a priebežnými správami manažmentu za polročné účtovné obdobia 2022. Zdôrazňuje sa, že je potrebné, aby emitenti, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu (ďalej len “emitenti“) poskytovali informácie užitočné pre investorov a aby informácie primerane odrážali súčasný a v maximálnej možnej miere očakávaný vplyv vojny na Ukrajine na finančnú situáciu, výkonnosť a peňažné toky emitentov.
Emitentom sa najmä odporúča, aby poskytovali v čo najväčšom možnom rozsahu podrobné informácie špecifické pre jednotlivé subjekty, ktoré sa týkajú:
- priameho a nepriameho vplyvu, ktorý mala vojna na Ukrajine a uvalené sankcie na strategickú orientáciu a ciele, operácie, finančnú výkonnosť, finančnú situáciu a peňažné toky (najmä podrobnosti o likviditnej pozícii emitenta a jeho stratégii riadenia rizika likvidity, znížení výnosov, prerušenia v dodávateľských reťazcoch a/alebo neistotách týkajúcich sa výroby, expozícií voči trhom, dopadov na zamestnancov);
- opatrenia prijaté na riešenie a zmiernenie priamych a/alebo nepriamych vplyvov ruskej invázie na Ukrajine a uvalených sankcií na operácie a výkonnosť a ich priebeh (vrátane, ale nie výlučne, informácií o tom, či emitenti požiadali alebo zvažujú požiadať o opatrenia verejnej podpory, podrobnosti o povahe, sumách a podmienkach takejto pomoci, stratégiu zaistenia/zabezpečenia rizika, opatrenia prijaté na riešenie potenciálnych kybernetických útokov); a
- ak sú k dispozícii, očakávaný budúci vplyv na finančnú výkonnosť emitentov, finančnú situáciu a peňažné toky emitentov, súvisiace riziká a pohotovostné opatrenia plánované na zmiernenie očakávaného budúceho vplyvu a identifikované riziká a neistoty.
-
Oznámenie emitentom v súvislosti s dopadmi pandémie koronavírusu COVID-19 (03/2020)
Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA) vydal niekoľko odporúčaní pre účastníkov trhu ohľadom dopadov pandémie koronavírusu COVID-19.
V súlade s odporúčaním ESMA, Národná banka Slovenska odporúča emitentom, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu (ďalej len „emitenti“), aby bezodkladne zverejnili akékoľvek relevantné a významné informácie ohľadom dopadu koronavírusu COVID-19 na ich podnikanie, očakávania alebo finančnú situáciu v súlade s povinnosťou zverejňovania podľa nariadenia o zneužívaní trhu.
Podľa § 34 v spojení s § 45 zákona o burze majú emitenti lehotu na zverejnenie ročných finančných správ za rok 2019 v Centrálnej evidencii regulovaných informácií, alebo v Registri účtovných závierok a na svojich webových stránkach, stanovenú do konca apríla 2020.
ESMA vydala aj odporúčanie k lehotám uverejňovania finančných správ v súvislosti s COVID-19, ktoré sa podľa smernice o transparentnosti vzťahujú na emitentov. Príprava pravidelných finančných informácií sa musí aj naďalej vykonávať v súlade s platnými finančnými predpismi, aby sa zabezpečila ochrana investorov a zachovala sa integrita a riadne fungovanie finančných trhov EÚ. ESMA odporúča národným orgánom dohľadu, ako postupovať v prípade nepredloženia/nezverejnenia finančných správ v súlade s príslušnou legislatívou. ESMA odporúča jednotlivým národným orgánom dohľadu, aby nevyvíjali kroky smerujúce k opatreniam v súvislosti s nadchádzajúcimi lehotami stanovenými v smernici o transparentnosti. Národná banka Slovenska naďalej monitoruje súčasnú situáciu a prehodnocuje potrebu predĺženia lehôt na zverejnenie finančných informácií.
ESMA taktiež vydala odporúčanie Účtovné dôsledky vypuknutia COVID-19 na výpočet očakávaných úverových strát v súlade s IFRS 9, poskytujúce usmernenie pre emitentov a audítorov, ktoré sa týka uplatňovania účtovného štandardu IFRS 9 – Finančné nástroje, najmä pokiaľ ide o výpočet očakávaných úverových strát a súvisiacich požiadaviek na zverejňovanie. Emitenti a audítori by mali zvážiť vplyv opatrení, ktoré prijímajú vlády na riešenie hospodárskych problémov v súčasnosti, na finančné vykazovanie, najmä s ohľadom na požiadavky účtovného štandardu IFRS 9. Vo vzťahu k transparentnosti ESMA upozorňuje na dôležitosť poskytovania všetkých relevantných zverejnení týkajúcich sa skutočných a potenciálnych vplyvov pandémie koronavírusu COVID-19, aby sa splnili požiadavky účtovného štandardu IFRS 7 – Finančné nástroje: Zverejňovanie.
ESMA vydala odporúčanie Dôsledky vypuknutia COVID-19 na polročné finančné správy s cieľom podporiť transparentnosť a jednotné uplatňovanie európskych požiadaviek na informácie uvedené v polročných finančných správach za súčasných okolností týkajúcich sa COVID-19. Toto odporúčanie sa týka najmä prípravy priebežnej účtovnej závierky a priebežných správ o hospodárení za polročné účtovné obdobie 2020. Odporúčania sa okrem iného vzťahujú na uplatňovanie IAS 34 a IAS 36. Pre veľkú časť emitentov predstavuje COVID-19 významnú udalosť, a preto by emitenti mali upraviť, prípadne rozšíriť úroveň podrobností informácií poskytnutých v polročnej účtovnej závierke. Emitent zahrnie do svojej polročnej finančnej správy vysvetlenie udalostí a transakcií, ktoré sú významné pre pochopenie zmien vo finančnej pozícii a výkonnosti emitenta od skončenia minulého účtovného obdobia. Emitenti by mali aktualizovať hodnotenie vykonané na konci roka o predpokladoch týkajúcich sa budúcich a iných hlavných zdrojov neistoty v odhadoch. V súvislosti s polročnými finančnými správami emitenti, ktorých sa COVID-19 najviac dotkne poskytnú informácie o hodnotení nepretržitej činnosti a súvisiacich úsudkoch, ak sú významné.
ESMA odporúča všetkým zainteresovaným osobám (akými sú napr. emitenti, audítori, riadiace, správne a dozorné orgány, výbory pre audit), aby pri príprave finančných informácií vzali do úvahy vyššie uvedené odporúčania ESMA ako aj uverejnené ESMA Q&As k smernici o transparentnosti a ESMA Q&As k Alternatívnym ukazovateľom výkonnosti.
Vzhľadom na súčasnú situáciu Národná banka Slovenska odporúča emitentom, aby vo svojich ročných finančných správach za rok 2019, vypracovaných podľa § 34 zákona o burze, uviedli dopady pandémie koronavírusu COVID-19 na hospodársku aj finančnú situáciu spoločnosti. Uvedený dopad môžu emitenti uviesť ako udalosť osobitného významu, ktorá nastali po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa podľa § 20 ods. 1 písm. b) zákona o účtovníctve. V prípade, ak sú ročné finančné správy za rok 2019 už dokončené, Národná banka Slovenska odporúča emitentom zverejniť informácie o dopade pandémie koronavírusu COVID-19 v rámci najbližšej polročnej finančnej správy.
-
Informácia k odloženiu účinnosti jednotného elektronického formátu vykazovania „ESEF“ (03/2020)
Na základe čl. 4 ods. 7 smernice EP a Rady o transparentnosti 2004/109/ES sa všetky ročné finančné správy vypracúvajú v jednotnom elektronickom formáte vykazovania (ESEF). Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2018/815 špecifikuje jednotný elektronický formát vykazovania, podľa ktorého sú emitenti, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, povinní vypracovávať svoje finančné správy.
Nový formát vykazovania sa mal vzťahovať na ročné finančné správy za účtovné obdobie od 1. januára 2020 a nasledujúce, t. j. ročné finančné správy mali byť predložené po prvýkrát v novom formáte v roku 2021 za predchádzajúci kalendárny rok. Z dôvodu pandémie koronavírusu COVID-19, Európska Komisia prijala rozhodnutie, ktorým umožnila členským krajinám Európskej únie posunutie účinnosti delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2018/815 o jeden kalendárny rok. Keďže Slovenská republika uplatnila možnosť odloženia účinnosti tohto delegovaného nariadenia, budú sa na emitentov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, vzťahovať povinnosti vyplývajúce z tohto nariadenia až o jeden kalendárny rok neskôr, čiže od roku 2022, a to za účtovné obdobie od 1. januára 2021 a nasledujúce. V prípade ak emitent, ktorého cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, už vypracoval svoje ročné finančné správy za rok 2020 už v novom formáte vykazovania, tieto budú Národnou bankou Slovenska akceptované.
-
Upozornenie pre emitentov cenných papierov – Stanovisko Národnej banky Slovenska a Burzy cenných papierov v Bratislave, a. s. (05/2015)
Dňa 1. januára 2014 nadobudli účinnosť vybrané ustanovenia zákona č. 352/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vrátane zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov. Tieto zmeny boli zavedené z dôvodu vytvorenia registra účtovných závierok a ustanovenia povinnosti právnických osôb predkladať okrem iného ročné účtovné závierky a ročné finančné správy do tohto registra. Viac informácií poskytuje Stanovisko Národnej banky Slovenska a Burzy cenných papierov v Bratislave, a. s. k plneniu informačnej povinnosti emitentov za rok 2013 (ročná finančná správa) po prijatí novely č. 352/2013 Z. z.
-
Upozornenie pre emitentov cenných papierov v súvislosti s nariadením Európskeho Parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 zo 16. septembra 2009 o ratingových agentúrach (01/2014)
V súvislosti s kontrolou dodržiavania ustanovení Nariadenia Európskeho Parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 zo 16. septembra 2009 o ratingových agentúrach (CRA), Národná banka Slovenska upozorňuje na povinnosti pri použití viac ako jednej ratingovej agentúry vyplývajúce pre emitentov z článku 8d) Nariadenia o CRA, ktorý hovorí, že pokiaľ majú emitent alebo spriaznená tretia strana v úmysle poveriť aspoň dve ratingové agentúry vydaním úverového ratingu tej istej emisie alebo subjektu, emitent alebo spriaznená tretia strana zvážia poverenie aspoň jednej ratingovej agentúry, ktorá nemá väčší celkový trhový podiel než 10 % a ktorú môže emitent alebo spriaznená tretia strana vyhodnotiť ako schopnú ohodnotiť príslušnú emisiu alebo subjekt za predpokladu, že na základe zoznamu registrovaných CRA, publikovaného na stránkach ESMA spolu s ich trhovým podielom, je na hodnotenie osobitnej emisie alebo subjektu k dispozícii ratingová agentúra. Pokiaľ emitent alebo spriaznená tretia strana odôvodnene nepoverí aspoň jednu ratingovú agentúru, ktorá nemá viac než 10 % celkový podiel na trhu, musí to zaznamenať.
Národná banka Slovenska upozorňuje aj na:
- povinnosť emitentov uverejňovať informácie o štruktúrovaných finančných nástrojoch v súlade s článkom 8b nariadenia o CRA ( k uvedenému článku budú čoskoro zverejnené regulačné a technické predpisy upravujúce povinné osoby, frekvenciu aktualizácie a štandardizovaný vzor požadovaných informácií) a
- povinnosti emitenta pri výbere ratingových agentúr v súlade s článkom 8c nariadenia o CRA v prípade, že uplatní dvojitý úverový rating štruktúrovaných finančných nástrojov.
Uvedené povinnosti má podľa článku 25a nariadenia o CRA dohliadať príslušný národný orgán, ktorým je v Slovenskej republike Národná banka Slovenska.
-
Oznámenie – nadobudnutie účinnosti zákona č. 352/2013 Z. z. (01/2014)
Dňa 1. januára 2014 (a 15. novembra 2013) nadobudol účinnosť zákon č. 352/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve a ktorým sa okrem iného od 1. januára 2014 zavádza nová povinnosť pre emitentov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu ukladať ročné finančné správy do registra účtovných závierok podľa § 23 ods. 2 písm. j.) zákona o účtovníctve. Ročné finančné správy sa ukladajú do registra účtovných závierok v lehote a forme podľa § 34 zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov.
Zákon č. 352/2013 Z. z. novelizoval aj niektoré ustanovenia zákona o burze cenných papierov, medzi inými aj ustanovenie § 45 týkajúce sa predkladania regulovaných informácií do centrálnej evidencie regulovaných informácií. Novelizované znenie tohto ustanovenia považuje povinnosť predkladať ročné finančné správy do centrálnej evidencie regulovaných informácií za splnenú, ak tieto správy boli uložené do registra účtovných závierok. Povinnosť predkladať ostatné regulované informácie do centrálnej evidencie regulovaných informácií naďalej trvá. Možnosť predkladať ročné finančné správy do centrálnej evidencie regulovaných informácií je na dobrovoľnej báze.
-
Oznámenie – nadobudnutie účinnosti zákona č. 520/2011 Z. z. (01/2012)
Dňa 31. decembra 2011 nadobudol účinnosť zákon č. 520/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách. Jedným z novelizovaných zákonov je aj zákon č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov, ktorého novelizované ustanovenia nadobudli účinnosť dňa 1. júla 2012 a týkajú sa okrem iného aj informačných povinností emitentov cenných papierov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu.
-
Informácia k ročným a polročným finančným správam doručeným do NBS do 31.7.2011 (01/2012)
Ročné a polročné finančné správy emitentov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu doručené do Národnej banky Slovenska do 31. júla 2011 v listinnej podobe sú v zmysle § 37 ods. 2 zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom verejne prístupné k nahliadnutiu v sídle Národnej banky Slovenska, a to výlučne po predchádzajúcom písomnom alebo telefonickom dohovore. Všetky ročné a polročné finančné správy emitentov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu doručené do Národnej banky Slovenska od 1. júna 2007 (ako aj iné regulované a ostatné informácie) sú taktiež uložené v elektronickej podobe v Centrálnej evidencii regulovaných informácií.
-
Oznámenie – nadobudnutie účinnosti zákona č. 209/2007 Z. z. (11/2007)
Dňa 1. mája 2007 (a dňa 1. novembra 2007) nadobudol účinnosť zákon č. 209/2007 Z. z., ktorým sa okrem iného menil a doplnil zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a zákon č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov. Uvedenou novelou zákona o cenných papieroch bola informačná povinnosť pre emitentov cenných papierov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu zrušená v zákone o cenných papieroch a bola ustanovená v zákone o burze cenných papierov. Povinnosti emitentov cenných papierov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, týkajúce sa informačných povinností, sú teda od 1. mája 2007 ustanovené v § 34 až § 37d zákona o burze cenných papierov. Informačné povinnosti vyhlasovateľov verejných ponúk majetkových hodnôt sú uvedené v § 130 zákona o cenných papieroch. Informačné povinnosti emitentov alebo osôb konajúcich v jeho mene alebo na jeho účet a emitentov finančných nástrojov sú upravené v § 132b až § 132d zákona o cenných papieroch.
-
Oznámenie emitentom v súvislosti s dopadmi vojny na Ukrajine – Dôsledky ruskej invázie na Ukrajine na polročné finančné správy (05/2022)