en en

Emitenti cenných papierov

Emitent je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá vydala, vydáva alebo sa rozhodla vydať cenný papier v súlade s platnou legislatívou. Národná banka Slovenska („NBS“) v rámci dohľadu nad kapitálovým trhom vykonáva dohľad nad emitentmi, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu. Emitenti cenných papierov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, sú okrem iného povinní si plniť informačné povinnosti.

  • Kto je emitent cenných papierov?
    • emitentom podľa § 3 ods. 3 písm. n) zákona o burze je osoba, ktorej cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu
    • zoznam emitentov cenných papierov prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu nájdete tu
    • emitent je povinný mať pridelený platný LEI kód
    • emitent poskytuje regulované informácie, ktoré je povinný predložiť NBS súčasne s ich zverejnením
    • emitent v plnom rozsahu zodpovedá za správnosť údajov, ktoré vypracúva a zverejňuje
  • Informačné povinnosti emitentov

    Regulované informácie sú všetky informácie, ktoré emitent musí zverejniť podľa zákona o burze a podľa nariadenia o zneužívaní trhu. Emitent je povinný pri oznamovaní regulovaných informácií uviesť, že ide o regulované informácie, jasne identifikovať emitenta, predmet regulovaných informácií a čas a dátum, kedy sa oznámenie o regulovanej informácii podáva. Patria sem:

    • Ročná finančná správa
      • emitent je povinný zabezpečiť jej zverejnenie najneskôr do štyroch mesiacov po uplynutí účtovného obdobia
      • emitent zabezpečí, aby ročná finančná správa bola verejne prístupná najmenej počas desiatich rokov
      • informácie k ročnej finančnej správe a jej obsahu sú definované v § 34 zákona o burze§ 20 zákona o účtovníctve
      • subjekty, na ktoré sa povinnosť vypracovať ročnú finančnú správu nevzťahuje sú vymedzené v § 37a zákona o burze
      • povinnosť vypracovať a zverejniť ročnú finančnú správu majú emitenti v jednotnom elektronickom formáte vykazovania podľa delegovaného nariadenia o ESEF
    • Polročná finančná správa
      • emitent je povinný zabezpečiť zverejnenie polročnej finančnej správy za prvých šesť mesiacov účtovného obdobia najneskôr do troch mesiacov po uplynutí tohto obdobia
      • emitent zabezpečí, aby polročná finančná správa bola verejne prístupná najmenej počas desiatich rokov
      • informácie o polročnej finančnej správe a jej obsahu sú definované v § 35 zákona o burze
      • subjekty, na ktoré sa povinnosť vypracovať polročnú finančnú správu nevzťahuje sú vymedzené v § 37a zákona o burze
    • Zmena práv spojených s CP
      • emitent akcií prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu je povinný podľa § 37b ods. 1 zákona o burze bezodkladne zverejniť akúkoľvek zmenu práv spojených s rôznymi druhmi akcií vrátane zmien práv spojených s derivátmi vydanými samotným emitentom a ktoré umožňujú prístup k akciám tohto emitenta
      • emitent cenných papierov iných ako akcie bezodkladne podľa § 37b ods. 2 zákona o burze  zverejní akékoľvek zmeny práv držiteľov cenných papierov, vrátane zmien podmienok týchto cenných papierov, ktoré by mohli tieto práva nepriamo ovplyvniť najmä zmenou úverových podmienok alebo úrokových mier
    • Informácie pre držiteľov dlhových cenných papierov
      • emitent dlhových cenných papierov prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu je povinný zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie so všetkými držiteľmi dlhopisov, ktorí sú v rovnakom postavení týkajúcom sa práv spojených s týmito dlhopismi
      • emitent dlhových CP je povinný zverejniť informácie týkajúce sa výplaty úrokov, výkonu práv konverzie, výmeny, upisovania alebo zrušenia a splatenia dlhových cenných papierov
      • emitent dlhových CP je povinný určiť za svojho zástupcu finančnú inštitúciu, prostredníctvom ktorej môžu držitelia dlhových cenných papierov vykonávať svoje práva, ak tieto činnosti nezabezpečuje
      • emitent dlhových CP je povinný zverejniť miesto, čas a program rokovania schôdze majiteľov dlhových CP a sprístupniť formulár splnomocnenia na zastupovanie osobám oprávneným hlasovať na schôdzi majiteľov, spolu s oznámením o zvolaní schôdze alebo na požiadanie po oznámení o zvolaní schôdze
      • prostriedky a informácie potrebné na to, aby sa držiteľom dlhových CP v domovskom členskom štáte emitenta umožnil výkon ich práv, musia byť verejne prístupné a úplnosť údajov musí byť zachovaná
      • detaily k informačným povinnostiam emitentov dlhových CP sú popísané v § 37c ods. 2 až 4 zákona o burze
    • Obchodovanie s vlastnými akciami
      • ak emitent akcií prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu nadobudne alebo prevedie vlastné akcie sám alebo prostredníctvom osoby, ktorá koná vo vlastnom mene, na účet emitenta, je emitent povinný zverejniť podiel bezodkladne, najneskôr však do štyroch obchodných dní po nadobudnutí alebo prevode týchto akcií na inú osobu, ak podiel dosiahne, presiahne alebo klesne pod limit 5 % alebo 10 %
      • podiel na hlasovacích právach sa vypočíta na základe celkového počtu akcií, s ktorými sú spojené hlasovacie práva.
      • obchodovanie s vlastnými akciami upravuje § 44 ods. 1 zákona o burze
    • Transakcie manažérov
      • osoby vykonávajúce riadiace úlohy, ako aj osoby s nimi úzko spojené oznámia emitentovi v súvislosti s emitentom každú transakciu vykonanú na ich vlastný účet, ktorá súvisí s akciami alebo dlhovými nástrojmi tohto emitenta, alebo s derivátmi či inými finančnými nástrojmi s nimi spojenými
      • transakcie manažérov detailne upravuje článok 19 nariadenia o zneužívaní trhu
  • Jednotný elektronický formát vykazovania ESEF
    • ESEF (European Single Electronic Format) je jednotný elektronický formát vykazovania podľa delegovaného nariadenia o ESEF platný pre ročné finančné správy a poznámky emitentov, čo stanovuje aj § 34 ods. 7 zákona o burze
    • účinnosť od roku 2022, za účtovné obdobie od 1. januára 2021 a nasledujúce
    • emitent zverejní požadované informácie vo formáte rozšíriteľného hypertextového značkového jazyka (XHTML); v prípade, že zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku, ročnú finančnú správu zverejní vo formáte XHTML spolu s konsolidovanou účtovnou závierkou označenou pomocou vnoreného rozšíriteľného jazyka pre podnikové výkazníctvo (iXBRL)
    • zoznam technických riešení na generovanie ročných správ v ESEF nájdete tu
    • doplňujúce informácie k ESEF
    • informácie ESMA k ESEF
  • Upozornenie pre emitentov cenných papierov
    • Oznámenie emitentom v súvislosti s dopadmi vojny na Ukrajine – Dôsledky ruskej invázie na Ukrajine na polročné finančné správy (05/2022)

      Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA) vydal odporúčanie „Dopady ruskej invázie na Ukrajinu na polročné finančné správy“, ktoré sa zaoberá prípravou priebežnej účtovnej závierky podľa účtovných štandardov IFRS a priebežnými správami manažmentu za polročné účtovné obdobia 2022. Zdôrazňuje sa, že je potrebné, aby emitenti, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu (ďalej len “emitenti“) poskytovali informácie užitočné pre investorov a aby informácie primerane odrážali súčasný a v maximálnej možnej miere očakávaný vplyv vojny na Ukrajine na finančnú situáciu, výkonnosť a peňažné toky emitentov.

      Emitentom sa najmä odporúča, aby poskytovali v čo najväčšom možnom rozsahu podrobné informácie špecifické pre jednotlivé subjekty, ktoré sa týkajú:

      • priameho a nepriameho vplyvu, ktorý mala vojna na Ukrajine a uvalené sankcie na strategickú orientáciu a ciele, operácie, finančnú výkonnosť, finančnú situáciu a peňažné toky (najmä podrobnosti o likviditnej pozícii emitenta a jeho stratégii riadenia rizika likvidity, znížení výnosov, prerušenia v dodávateľských reťazcoch a/alebo neistotách týkajúcich sa výroby, expozícií voči trhom, dopadov na zamestnancov);
      • opatrenia prijaté na riešenie a zmiernenie priamych a/alebo nepriamych vplyvov ruskej invázie na Ukrajine a uvalených sankcií na operácie a výkonnosť a ich priebeh (vrátane, ale nie výlučne, informácií o tom, či emitenti požiadali alebo zvažujú požiadať o opatrenia verejnej podpory, podrobnosti o povahe, sumách a podmienkach takejto pomoci, stratégiu zaistenia/zabezpečenia rizika, opatrenia prijaté na riešenie potenciálnych kybernetických útokov); a
      • ak sú k dispozícii, očakávaný budúci vplyv na finančnú výkonnosť emitentov, finančnú situáciu a peňažné toky emitentov, súvisiace riziká a pohotovostné opatrenia plánované na zmiernenie očakávaného budúceho vplyvu a identifikované riziká a neistoty.
    • Oznámenie emitentom v súvislosti s dopadmi pandémie koronavírusu COVID-19 (03/2020)

      Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA) vydal niekoľko odporúčaní pre účastníkov trhu ohľadom dopadov pandémie koronavírusu COVID-19.

      V súlade s odporúčaním ESMA, Národná banka Slovenska odporúča emitentom, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu (ďalej len „emitenti“), aby bezodkladne zverejnili akékoľvek relevantné a významné informácie ohľadom dopadu koronavírusu COVID-19 na ich podnikanie, očakávania alebo finančnú situáciu v súlade s povinnosťou zverejňovania podľa nariadenia o zneužívaní trhu.

      Podľa § 34 v spojení s § 45 zákona o burze majú emitenti lehotu na zverejnenie ročných finančných správ za rok 2019 v Centrálnej evidencii regulovaných informácií, alebo v Registri účtovných závierok a na svojich webových stránkach, stanovenú do konca apríla 2020.

      ESMA vydala aj odporúčanie  k lehotám uverejňovania finančných správ v súvislosti s COVID-19, ktoré sa podľa smernice o transparentnosti vzťahujú na emitentov. Príprava pravidelných finančných informácií sa musí aj naďalej vykonávať v súlade s platnými finančnými predpismi, aby sa zabezpečila ochrana investorov a zachovala sa integrita a riadne fungovanie finančných trhov EÚ. ESMA odporúča národným orgánom dohľadu, ako postupovať v prípade nepredloženia/nezverejnenia finančných správ v súlade s príslušnou legislatívou. ESMA odporúča jednotlivým národným orgánom dohľadu, aby nevyvíjali kroky smerujúce k opatreniam v súvislosti s nadchádzajúcimi lehotami stanovenými v smernici o transparentnosti. Národná banka Slovenska naďalej monitoruje súčasnú situáciu a prehodnocuje potrebu predĺženia lehôt na zverejnenie finančných informácií.

      ESMA taktiež vydala odporúčanie Účtovné dôsledky vypuknutia COVID-19 na výpočet očakávaných úverových strát v súlade s IFRS 9, poskytujúce usmernenie pre emitentov a audítorov, ktoré sa týka uplatňovania účtovného štandardu IFRS 9 – Finančné nástroje, najmä pokiaľ ide o výpočet očakávaných úverových strát a súvisiacich požiadaviek na zverejňovanie. Emitenti a audítori by mali zvážiť vplyv opatrení, ktoré prijímajú vlády na riešenie hospodárskych problémov v súčasnosti, na finančné vykazovanie, najmä s ohľadom na požiadavky účtovného štandardu IFRS 9. Vo vzťahu k transparentnosti ESMA upozorňuje na dôležitosť poskytovania všetkých relevantných zverejnení týkajúcich sa skutočných a potenciálnych vplyvov pandémie koronavírusu COVID-19, aby sa splnili požiadavky účtovného štandardu IFRS 7 – Finančné nástroje: Zverejňovanie.

      ESMA vydala odporúčanie Dôsledky vypuknutia COVID-19 na polročné finančné správy s cieľom podporiť transparentnosť a jednotné uplatňovanie európskych požiadaviek na informácie uvedené v polročných finančných správach za súčasných okolností týkajúcich sa COVID-19. Toto odporúčanie sa týka najmä prípravy priebežnej účtovnej závierky a priebežných správ o hospodárení za polročné účtovné obdobie 2020. Odporúčania sa okrem iného vzťahujú na uplatňovanie IAS 34 a IAS 36. Pre veľkú časť emitentov predstavuje COVID-19 významnú udalosť, a preto by emitenti mali upraviť, prípadne rozšíriť úroveň podrobností informácií poskytnutých v polročnej účtovnej závierke. Emitent zahrnie do svojej polročnej finančnej správy vysvetlenie udalostí a transakcií, ktoré sú významné pre pochopenie zmien vo finančnej pozícii a výkonnosti emitenta od skončenia minulého účtovného obdobia. Emitenti by mali aktualizovať hodnotenie vykonané na konci roka o predpokladoch týkajúcich sa budúcich a iných hlavných zdrojov neistoty v odhadoch. V súvislosti s polročnými finančnými správami emitenti, ktorých sa COVID-19 najviac dotkne poskytnú informácie o hodnotení nepretržitej činnosti a súvisiacich úsudkoch, ak sú významné.

      ESMA odporúča všetkým zainteresovaným osobám (akými sú napr. emitenti, audítori, riadiace, správne a dozorné orgány, výbory pre audit), aby pri príprave finančných informácií vzali do úvahy vyššie uvedené odporúčania ESMA ako aj uverejnené ESMA Q&As k smernici o transparentnosti a ESMA Q&As k Alternatívnym ukazovateľom výkonnosti.

      Vzhľadom na súčasnú situáciu Národná banka Slovenska odporúča emitentom, aby vo svojich ročných finančných správach za rok 2019, vypracovaných podľa § 34 zákona o burze, uviedli dopady pandémie koronavírusu COVID-19 na hospodársku aj finančnú situáciu spoločnosti. Uvedený dopad môžu emitenti uviesť ako udalosť osobitného významu, ktorá nastali po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa podľa § 20 ods. 1 písm. b) zákona o účtovníctve. V prípade, ak sú ročné finančné správy za rok 2019 už dokončené, Národná banka Slovenska odporúča emitentom zverejniť informácie o dopade pandémie koronavírusu COVID-19 v rámci najbližšej polročnej finančnej správy.

    • Informácia k odloženiu účinnosti jednotného elektronického formátu vykazovania „ESEF“ (03/2020)

      Na základe čl. 4 ods. 7 smernice EP a Rady o transparentnosti 2004/109/ES  sa všetky ročné finančné správy vypracúvajú v jednotnom elektronickom formáte vykazovania (ESEF). Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2018/815 špecifikuje jednotný elektronický formát vykazovania, podľa ktorého sú emitenti, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, povinní vypracovávať svoje finančné správy.

      Nový formát vykazovania sa mal vzťahovať na ročné finančné správy za účtovné obdobie od 1. januára 2020 a nasledujúce, t. j. ročné finančné správy mali byť predložené po prvýkrát v novom formáte v roku 2021 za predchádzajúci kalendárny rok. Z dôvodu pandémie koronavírusu COVID-19, Európska Komisia prijala rozhodnutie, ktorým umožnila členským krajinám Európskej únie posunutie účinnosti delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2018/815 o jeden kalendárny rok. Keďže Slovenská republika uplatnila možnosť odloženia účinnosti tohto delegovaného nariadenia, budú sa na emitentov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, vzťahovať povinnosti vyplývajúce z tohto nariadenia až o jeden kalendárny rok neskôr, čiže od roku 2022, a to za účtovné obdobie od 1. januára 2021 a nasledujúce. V prípade ak emitent, ktorého cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, už vypracoval svoje ročné finančné správy za rok 2020 už v novom formáte vykazovania, tieto budú Národnou bankou Slovenska akceptované.

    • Upozornenie pre emitentov cenných papierov v súvislosti s nariadením Európskeho Parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 zo 16. septembra 2009 o ratingových agentúrach (01/2014)

      V súvislosti s kontrolou dodržiavania ustanovení Nariadenia Európskeho Parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 zo 16. septembra 2009 o ratingových agentúrach (CRA), Národná banka Slovenska upozorňuje na povinnosti pri použití viac ako jednej ratingovej agentúry vyplývajúce pre emitentov z článku 8d) Nariadenia o CRA, ktorý hovorí, že pokiaľ majú emitent alebo spriaznená tretia strana v úmysle poveriť aspoň dve ratingové agentúry vydaním úverového ratingu tej istej emisie alebo subjektu, emitent alebo spriaznená tretia strana zvážia poverenie aspoň jednej ratingovej agentúry, ktorá nemá väčší celkový trhový podiel než 10 % a ktorú môže emitent alebo spriaznená tretia strana vyhodnotiť ako schopnú ohodnotiť príslušnú emisiu alebo subjekt za predpokladu, že na základe zoznamu registrovaných CRA, publikovaného na stránkach ESMA spolu s ich trhovým podielom, je na hodnotenie osobitnej emisie alebo subjektu k dispozícii ratingová agentúra. Pokiaľ emitent alebo spriaznená tretia strana odôvodnene nepoverí aspoň jednu ratingovú agentúru, ktorá nemá viac než 10 % celkový podiel na trhu, musí to zaznamenať.

      Národná banka Slovenska upozorňuje aj na:

      • povinnosť emitentov uverejňovať informácie o štruktúrovaných finančných nástrojoch v súlade s článkom 8b nariadenia o CRA ( k uvedenému článku budú čoskoro zverejnené regulačné a technické predpisy upravujúce povinné osoby, frekvenciu aktualizácie a štandardizovaný vzor požadovaných informácií) a
      • povinnosti emitenta pri výbere ratingových agentúr v súlade s článkom 8c nariadenia o CRA v prípade, že uplatní dvojitý úverový rating štruktúrovaných finančných nástrojov.

      Uvedené povinnosti má podľa článku 25a nariadenia o CRA dohliadať príslušný národný orgán, ktorým je v Slovenskej republike Národná banka Slovenska.

    • Oznámenie – nadobudnutie účinnosti zákona č. 352/2013 Z. z. (01/2014)

      Dňa 1. januára 2014 (a 15. novembra 2013) nadobudol účinnosť zákon č. 352/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve a ktorým sa okrem iného od 1. januára 2014 zavádza nová povinnosť pre emitentov, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu ukladať ročné finančné správy do registra účtovných závierok podľa § 23 ods. 2 písm. j.) zákona o účtovníctve. Ročné finančné správy sa ukladajú do registra účtovných závierok v lehote a forme podľa § 34 zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov

      Zákon č. 352/2013 Z. z. novelizoval aj niektoré ustanovenia zákona o burze cenných papierov, medzi inými aj ustanovenie § 45 týkajúce sa predkladania regulovaných informácií do centrálnej evidencie regulovaných informácií. Novelizované znenie tohto ustanovenia považuje povinnosť predkladať ročné finančné správy do centrálnej evidencie regulovaných informácií za splnenú, ak tieto správy boli uložené do registra účtovných závierok. Povinnosť predkladať ostatné regulované informácie do centrálnej evidencie regulovaných informácií naďalej trvá. Možnosť predkladať ročné finančné správy do centrálnej evidencie regulovaných informácií je na dobrovoľnej báze.